středa 22. září 2010

Justýnka

Legenda praví:
"Když Švédové v roce 1642 obléhali zámek Sládek, část jejich vojska se rozeběhla krajinou, aby získala co největší kořist. Tak napadla i tvrz Příšťpo a přilehlou ves. Tvrz stávala v místech, kde později byla první stará škola. Ještě dnes se tam říká "Na hradě". Švédové dobyly tvrze a drancovali, na co přišli. Lidé, aby alespoň životy zachránili, utíkali do okolních lesů. Vojáci, kteří se domnívali, že lidé do lesů odnášejí svůj nejcennější majetek, který by byl pro ně dobrou kořistí, pronásledovali je. Také prý děvče jménem Justýnka, hledalo v lesích záchranu, prchalo, co mu jen síly stačily, ale jeho útěk zpozoroval nepřátelský voják a rozjel se za ním na koni. Justýnka, když doběhla na okraj skály, vysoko nad řekou Rokytnou, nešťastně skočila do propasti pod skálou. Když vojákovi, který neznal krajinu, děvče zmizelo před očima, napadlo mu, že po stráni před ním utíká, pobídl koně k prudšímu letu a i on se zřítil do propasti. Od té doby nazývají lidé skálu Justýnčiným jménem. Pro připomínku válečných hrůz, proto, aby každý ze všech sil v dobách příštích válce bránil, aby si míru vážil nad poklady světa."* na poutači pod skálou.

Městem Jaroměřicemi nad Rokytnou neprotéká potok Jesenička ale řeka Rokytná. Je zde pěkný zámek a asi 3-4km po proudu se říčka vlévá do lesů, kde srdce každého KáČáTka zaplesá (tip pro Marečka). Řeka se klikatí podél skalek a starých srubů, potkáte zde obrovské vykotlané duby, houby a skály pojmenované po známých lezcích. (Březinova sk.)

Kousek za vesnicí Příšť po vydáte-li se po žluté značce na skalku ležící hned u cesty s názvem Justýnka. Není to sice žádná díra do světa skalních velikánů, ale pro ty, kteří budou mít cestu okolo a nepotrpí si na vysokou klasu to na den polezení stačit bude.

Seznam cest:
STĚNKA, 3 RP (UIAA), . První cesta zprava. Krátkou stěnkou bez jištění nahoru.

KOUTEK, 3 RP (UIAA), autor neznámý. Koutkem vlevo od Stěnky přes 1 borhák nahoru.
Poznámka:1bh

TAJEMNÉ DÁLKY, 4 RP (UIAA), 2008, V.Wolf, I.Březina. Převiskem vlevo od koutku přes 2 borháky nahoru.
Poznámka:2 bh

KOMÍN, 2 RP (UIAA), autor neznámý. Po rampě šikmo doleva přes 1 borhák a komínkem nahoru.

STAVITELÉ CHRÁMŮ, 4+ RP (UIAA), 2008, I.Březina, V.Wolf. Nástup mezi turistickými značkami přes borhák v převísku a vlevo stěnkou nahoru.
Poznámka:1bh

TURISTICKÁ, 4 RP (UIAA), autor neznámý. Pravou stranou hlavní stěnky, nástup u žluté značky k borháku a přes něj nahoru.

RUCE, 4 RP (UIAA), 2008, V.Wolf, I.Březina. Nástup vlevo od Turistické k borháku, přímo přes něj do šikmé spáry a nahoru.
Poznámka:1bh, Friend č.1,2

VAR. NÁSTUPU ŠIKMÉ SPÁRY, 5- RP (UIAA), 2008, V.Wolf, I.Březina. Nástup vpravo od spáry stěnkou přes malou svislou spárku do Šikmé spáry a jí na vrchol.
Poznámka:Friendy 1 až 3, Malé Friendy 0,25 až 0,75.

ŠIKMÁ SPÁRA, 4+ RP (UIAA), 2008, I.Březina, V.Wolf. Šikmo zleva doprava spárou na vrchol.
Poznámka:Friendy 1 až 3, Malé Friendy 0,25 až 0,75

VĚTRY OD PÓLŮ, 5- RP (UIAA), 2008, V.Wolf, I.Březina. Nástup stejně jako Šikmá spára, přímo nahoru do stěny a přes vodorovné spáry nahoru.
Poznámka:Friendy č.1 až 3, Malé Friendy 0,25 až 0,75

LEVÁ STĚNKA, 4 RP (UIAA), autor neznámý. Nástup vlevo od Šikmé spáry k borháku, přes něj přímo nahoru.

LEVÝ KOMÍN, 3 RP (UIAA), autor neznámý. Šikmým komínem vlevo od Levé stěnky nahoru.
SVÍTÁNÍ NA ZÁPADĚ, 6 RP (UIAA), 2008, I.Březina, V.Wolf. Hladkou stěnkou vlevo od Levého komína přes borhák nahoru.
Poznámka:1bh

HUDBA PRAMENŮ, 5+ RP (UIAA), 2008, V.Wolf, I.Březina. První cesta zleva, přes dvě malé lištičky stěnkou přes borhák na polici a přes druhý borhák nahoru.
Poznámka:2bh

SKRYTÉ DĚJINY, 5- RP (UIAA), 2008, I.Březina, V.Wolf. Nástup vpravo od První cesty, při hraně na polici a z ní přes borhák nahoru.
Poznámka:1bh

1. Ahoj Čajdo. Březinova skála není pojmenována po známých lezcích. Nevím o tom, že by Otokar Březina někdy lezl :-) Skála je pojmenována právě po tomto spisovateli, který ve své době čerpal energii a nové myšlenky v údolí řeky Rokytné. Působil totiž kdysi v Jaroměřicích nad Rokytnou, kde je i pochován. Některé cesty na Justýnce jsou na počest Březiny pojmenovány podle jeho literárních děl a básnických sbírek. Justýnka je sice kvak největší, ale pro odpolední nenáročné lezení v spojené s návštěvou Jaroměřic n. R. a procházkou údolím řeky Rokytné to není úplně špatná volba. Ještě si dovolím menší opravu - vesnice se správně jmenuje Příštpo. Ilja

2. Čau. Díky za info, to jsem vůbec netušil spojení Březina + Rokytná. Mělo jít jen o drobný žertík !-) Měj se. Čaj

3. Čaji, pokud jsi netušil tak mám dojem, že Markéta byla špatná učitelka.-)). Vlk